Mechanizm automatyczny w zegarku

Mechanizm to najważniejszy element konstrukcji zegarka. Jest on odpowiedzialny za jego działanie i to od niego zależy, z jaką precyzją i dokładnością wyświetlany będzie czas na cyferblacie.

Jeśli chodzi sposób działania wyróżniamy trzy podstawowe rodzaje zegarków. Hołdem dla klasyki jest mechanizm wprawiany w ruch poprzez cykliczne nakręcanie za pomocą koronki. Zegarek taki wymaga od nas dyscypliny i systematyczności. Nowoczesna wygodę stanowi mechanizm kwarcowy zasilany baterią, często stosowany w zegarkach budżetowych. Ciekawym rozwiązaniem jest mechanizm automatyczny w zegarku, który nakręcany jest samoczynnie, wraz z każdym ruchem nadgarstka właściciela. Jego zalety to brak konieczności cyklicznego nakręcania oraz regularnej wymiany baterii.

Trochę historii

Powstanie pierwszego mechanizmu automatycznego datuje się na rok 1770, a jego wynalezienie przypisywane jest szwajcarskiemu zegarmistrzowi Abrahamowi-Luisowi Perrelet. Mimo to, pierwszy zegarek naręczny, działający w oparciu o taki mechanizmu został opatentowany w 1923 roku przez Johna Harwooda. Masowa produkcja czasomierzy automatycznych ruszyła w 1926 roku. Dlaczego mechanizm automatyczny jest tak doceniany? Nieustannie noszony czasomierz powinien pracować bez zarzutu, wymagając od czasu do czasu jedynie drobnej kosmetycznej korekty wskazywanego czasu.

Tak działa

Jak rozpoznać, że zegarek jest napędzany mechanizmem automatycznym? Wystarczy spojrzeć na wskazówki sekundnika –zegarek ma mechanizm, gdy poruszają się one jednostajnym płynnym ruchem i wydają charakterystyczny szum. Główną rolę w aparacie z automatycznym naciągiem odgrywa rotor, który nazywany jest również wahnikiem. Element ten napędzany jest wraz z każdym ruchem nadgarstka właściciela zegarka i naciąga sprężynę napędową która wprawia wskazówki w ruch. Zastosowanie aparatu z automatycznym naciągiem w danym czasomierzu rozpoznać możemy po jednostajnym i płynnym ruchu wskazówki sekundnika. Wiele z modeli posiada przeszklone dekle lub tarczę typu open-heart, przez które możemy obserwować wygląd i sposób działania mechanizmu.